In maart kocht ik bij Robin van Woerden mijn Koga Wordtraveller. Zoals de naam al aangeeft, een fiets om de wereld mee rond te reizen. Na een eerder fietsavontuur had ik de smaak te pakken, maar wat nog ontbrak was een stevige, stabiele fiets met banden geschikt voor onverhard terrein. De Schwalbe Marathon-banden van de Koga werden daarom vervangen voor de Schwalbe Racing Ray banden en zo begon ik deze zomer aan een 45-daagse fietstocht door Denemarken, IJsland en Noorwegen.
Waar Denemarken en Zuid-Noorwegen een uitstekende infrastructuur voor fietsers kennen, geldt dat voor IJsland veel minder. De ringweg is geasfalteerd, maar met name de F-wegen, ofwel de binnenlandse (berg)wegen, zijn dat allesbehalve. In IJsland fietste ik de F26, met 200 km de langste hooglandroute in IJsland. De route loopt van het noorden naar het zuiden tussen twee gletsjers door en kent verschillende rivieroversteken. Deze weg vol stenen, gruis, mul zand, grind en water is alleen geschikt voor fourwheeldrives, maar met deze stevige tweewieler moest dat ook wel lukken. De slechte ondergrond maakte dat ik van steen naar steen stuiterde en, zelfs met wind in de rug, slechts 10 km/h kon fietsen waarbij ik continu beide handen aan het stuur moest houden om een glijpartij te voorkomen. In een aantal rivieren stond het water tot de knieën was er een sterke stroming. Nadat ik de voortassen naar de overkant bracht, kon ik er met de fiets doorheen. Zo trotseerden de fiets en ik de elementen, maar de Koga kwam er ongeschonden uit.
Later in Noorwegen fietste ik van Bergen naar Kristiansand. Deze kustroute, tussen de fjorden, is uiteraard prachtig en heeft uitstekend asfalt. De uitdaging hier zijn de hoogtemeters. Met percentages van 9-11% is het behoorlijk aanpoten en was het dus ook flink schakelen tussen de kleinste versnellingen op de fiets. Hier voelde ik dat de fiets met ruim 20 kg wat aan de zware kant is, maar dat zorgde ook voor stijfheid en stabiliteit en dus een veilig gevoel in het afdalen waar ik soms wel 60 km/h reed.
Naast het trotseren van onverharde ondergronden, rivieren en steile hellingen, reisde de fiets mee achterop de bus, onderin de bus, op de boot, in het vliegtuig, in de trein, in een trailer en op een pick-up truck. Na ruim zes weken is de conclusie dat de Koga Wordtraveller tegen een stootje kan en dat ik op deze fiets kan vertrouwen: ik voel me veilig op deze fiets. Met het brede stuur, de brede banden met goed profiel én dertig versnellingen, is deze fiets geschikt voor veel terreinen. Tegenover het gewicht van de fiets staat dat hij solide en erg stabiel is wanneer deze bepakt en bezakt is en dat is heel prettig. De Koga Worldtraveller maakt haar naam zeker waar!
– Dank voor het delen van deze mooie ervaring Ilse –